Czechy Założenie spółki : od A do Z.

Wszystko już przemyślane? Decyzja już podjęta? W takim razie czas najwyższy zacząć działać w kierunku posiadania swojej własnej spółki. Do tego celu doprowadzą Cię trzy możliwe drogi: 

zlecić wszystko prawnikowi lub notariuszowi 

zlecając zadanie założenia spółki prawnikowi musisz liczyć się z tym, że koszty mogą być zupełnie inne niż te, o których przeczytałeś we wcześniejszych rozdziałach tej książki. W zasadzie górna granica nie istnieje, ponieważ zależy to tylko od zasobności Twojego portfela oraz tego jak bardzo zależy Ci na założeniu własnej spółki. Ten wybór nie jest również gwarancją dobrze wykonanej pracy, ponieważ zlecenia tego typu najczęściej dostają praktykanci, czy mniej doświadczeni pracownicy kancelarii prawnych. Często zdarza się, że po podpisaniu pełnomocnictwa i tak ostatecznie tę “fuchę” wykonuje ktoś zupełnie inny. W tym przypadku warto samemu umówić się z notariuszem i załatwić sprawę od ręki. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy trzeba ustalić relacje pomiędzy większą ilością wspólników, inwestorów, itp. Wtedy koniecznością jest by reprezentował Cię prawnik, dla Twojego bezpieczeństwa. 

wynająć firmę, która zajmuje się rejestracją czy sprzedażą spółek 

na czeskim rynku takie firmy kwitną jak grzyby po deszczu, więc ze znalezieniem nie powinieneś mieć problemu. Zasadniczą kwestią będzie wybór tej właściwej. Jak to zrobić dobrze? Najlepszym rozwiązaniem będzie polecenie przez ich klientów. Internet bogaty jest we wszelkiego rodzaju kanały komunikacji, które umożliwią znalezienie osób, które polecą tę właściwą. Możesz również zapytać poprzez portale społecznościowe. 

zrobić to samemu 

w tym przypadku wszystko masz pod kontrolą. Większość urzędników w czeskich instytucjach jest skora do pomocy, więc potrzebować będziesz co najwyżej tłumacza. Żeby ułatwić Ci odrobinę ten proces zdradze Ci jakie kroki powinieneś podjąć. 

Znajdź notariusza 

W każdym większym mieście jest co najmniej jedno biuro notariusza. Wybór zależy od Ciebie, a na Twoją korzyść działa fakt, że notariusz ma z góry regulowane ustawą ceny za swoje usługi, więc nie ma żadnych obaw. 

Na podstawie wszystkich dostarczonych przez Ciebie dokumentów notariusz przygotuje notarialny zapis. Jeżeli spółka będzie miała tylko jednego wspólnika będzie to statut założycielski, jeżeli więcej to będzie to umowa spółki. Wynika z tego, między innymi, że dokumenty podpisuje wspólnik/wspólnicy lub osoby posiadające odpowiednie pełnomocnictwa. W takim dokumencie znajduje się wszystko co trzeba ogłosić “wszem i wobec” – nazwa firmy, informacja o wysokości kapitału zakładowego oraz

osoba zarządzająca kapitałem, zakres działalności, ilość wspólników oraz zakres ich działań (samodzielnie lub wspólnie). Dalej pojawia się również informacje o sposobie podejmowania decyzji przez zarząd oraz ich zakres. 

Zadanie wspólników zostało spełnione. Dalej rodzącą się spółkę reprezentuje już wybrany przez zarząd “prezes”, który musi podpisać prawem wymagane oświadczenie, w którym stwierdzi, że spełnia wszystkie wymagania, które są konieczne do pełnienia tej funkcji. I tego dokumentu proszę nie bagatelizować. Gdyby okazało się, że chociażby jedna informacja była niezgodna z prawdą, popełnia się przestępstwo karne! 

DOBRA RADA: 

Ile to będzie kosztowało? Przejrzyj dokładnie taryfikator notariusza i dodaj do siebie “zakupione” pozycje. Wszystko jasno i przejrzyście. Dla bardziej złożonych działań każdy notariusz ma już swój własny cennik, ale nadal możesz wszystko policzyć „przed zakupem” bez ukrytych kosztów. 

Odwiedź Urząd 

Bez aktualnego wpisu do ewidencji prowadzenie działalności jest bezprawne, także dalszy krok jest oczywisty. Teraz czeka na Ciebie “okienko” w którym urzędnik będzie wymagał od Ciebie następujących dokumentów: 

zapis notarialny spółki/umowa spółki; 

zgoda na umieszczenie adresu siedziby spółki; 

ewentualna deklaracja gwaranta (dotyczy np: działalności rzemieślniczych, do których nie masz odpowiednich uprawnień); 

jeżeli na tym etapie masz pełnomocnika, również wszelkie wymagane pełnomocnictwa; 

Czas załatwienia tego etapu zależy od rodzaju wykonywanej działalności. Jeżeli Twoja działalność mieści się w kategorii “wolne”, cały proces zajmie do 5-ciu dni roboczych. W podobnym okresie będą również te z zakresu “wiązane”, ale już w przypadku tych “koncesjonowanych” cały proces może się przeciągnąć nawet do 1-2 miesięcy. Jeżeli z jakiegoś powodu proces zostanie wstrzymany (np. na czas konieczny do uzyskania koncesji), może zakończyć się nawet po kilku miesiącach. Z drugiej strony jeśli zarejestrujesz już swoją działalność to jesteś w połowie drogi do celu! 

DOBRA RADA: 

Ile to będzie kosztowało? Opłata skarbowa wynosi 1 000 (tysiąc) koron i uiszcza się ją w kasie urzędu.

Pędź do banku 

Przyszedł czas na zarządzającego wkładem finansowym, czyli osobę, która została wyznaczona na to stanowisko w statusie założycielskim lub umowie spółki. Jego zadaniem jest założenie specjalnego konta do wpłaty kapitału zakładowego (nie jest to zwykłe konto firmowe), ewentualnie samodzielna wpłata środków finansowych. Administrator depozytu podpisuje również deklarację, w której określone jest, który ze wspólników i jaką kwotę wpłacił jako swój wkład do kapitału spółki. 

Do otwarcia konta koniecznego do wpłaty kapitału zakładowego musisz posiadać (Ty lub osoba wyznaczona do tego w umowie spółki) notarialny zapis lub umowę spółki – na tej podstawie bank otworzy konto. Należy pamiętać o tym, że kota tego rodzaju oferują jedynie banki, które mają w ofercie konta dla firm. Następnie możesz wpłacić pieniądze gotówką w kasie banku lub przelewem. Po zaksięgowaniu wpłaty czy przelewu bank wystawi potwierdzenie, które trzeba przedłożyć notariuszowi w ostatnim etapie zakładania spółki. 

Gdy spółka będzie już oficjalnie założona możesz takie konto przekonwertować na zwykłe konto firmowe w tym samym lub innym banku lub całkowicie je zlikwidować a pieniądze wypłacić. Do takiego działania ma prawo jedynie jednatel – “prezes”. W tym momencie nikt poza nim nie może dysponować pieniędzmi spółki. 

DOBRA RADA: 

Ile to będzie kosztowało? Opłaty za założenie konta dla kapitału zakładowego spółki, czy zarządzanie nim ustala sobie każdy bank. Jeden z banków ma opłatę 0 koron a inny nawet 1 000 koron. 

…Z 

Wróć do notariusza 

Już masz w rękach: dokument założycielski, wpis do ewidencji, oświadczenie jednatela “prezesa”, zaświadczenie o niekaralności, zgodę/umowę na siedzibę firmy oraz wyciąg z katastru nemovitosti (jeśli go nie masz to notariusz ma prawomoc sporządzić taki dokument), oświadczenie osoby administrującej kapitałem spółki, oraz potwierdzenie złożenia pełnej kwoty kapitału zakładowego w banku. Z tymi dokumentami wracasz do notariusza, co jest najkrótszą drogą do zakończenia całego procesu i oficjalnego wpisania spółki do rejestru. Notariusz wystawi dokument potwierdzający odbiór dokumentów oraz drogą elektroniczną wpisze Twoją spółkę do rejestru. Brawo – wszystko gotowe. 

Od teraz dane Twojej firmy znajdują się na oficjalnej stronie Rejestru Publicznego czyli tutaj https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik 

DOBRA RADA:

Ile to będzie kosztowało? Fakturę za założenie firmy, oraz opłatę u notariusza za spisanie wszystkich dokumentów założycielskich, telefony czy porady prawne możesz już bez problemu dać do kosztów firmowych w kategorii wydatki organizacyjne. Jako takie wydatki uważa się wszystkie te, które były bezpośrednio związane z zakładaniem firmy aż do momentu jej założenia. Świeżo założona spółka może te koszty przejąć z tym, że musi to zatwierdzić jej zarząd. Bez względu na ich wysokość chodzi tu o zwykłe wydatki firmowe. Logiczne jest, że na żadnym dokumencie “zakupowym” (paragon, faktura, potwierdzenie zapłaty) nie będzie widniała nazwa firmy, która jeszcze wtedy nie istniała. W zamian za to będą na nich widniały dane wspólnika/ów lub pełnomocnika, który zakładał firmę. 

Podsumowanie: 

Dasz radę sam, jeśli masz żelazne nerwy. 

Zakładanie firmy w Czechach nie jest skomplikowane. Pomyśl jednak o tym, że cały proces zabierze Ci kilka lub kilkanaście dni, a w niektórych przypadkach nawet tygodni. Czas ten spędzisz na załatwianiu, kompletowaniu dokumentów czy na oczekiwaniu w urzędowych kolejkach. 

Często będzie potrzeba po prostu zacisnąć zęby dla wyższego celu. Łatwiejszym rozwiązaniem może być zlecenie tego zadania profesjonalnym firmom zajmującym się tym na co dzień. Spółkę będziesz miał założoną szybciej i zaoszczędzisz sobie niezbyt pasjonującego zajęcia biegania po urzędniczych okienkach za stosunkowo niewielką opłatą. Porównanie kosztów znajdziesz na następnej stronie tej książki. Wszystko zależy od Ciebie. 

DOBRA RADA: 

Wszystkie potrzebne dokumenty, które są związane z zakładaniem firmy zgromadź w jednym łatwo dostępnym miejscu. Przydadzą Ci się w wielu momentach od teraz, m.in. w trakcie kontroli z urzędu, która może, ale nie musi nigdy się wydarzyć. 

Damian Małaczyński

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments